ZLATKO PAKOVIĆ (RS): IBSENOV NEPRIJATELJ NARODA KAO BRECHTOV POUČAN KOMAD

23. 9. ● 22:30h ● 95 min ● Velika &TD

Pomoću Ibsenove priče o sudbini Doktora Stockmanna i njegove obitelji, u brehtijanskoj formi dijalektičkog kazališta, redatelj s glumcima i glazbenikom na sceni oblikuje jedan sasvim originalan kazališni organizam estetike i etike otpora. Sudbinu Ibsenovih junaka redatelj ovdje povezuje sa sudbinom gubitnika – one nijeme, ogromne većine stanovnika u društvu tranzicije, društvu koje prelazi iz realnog socijalizma u realni kapitalizam, i na scenu izvodi ljude iz neposrednog života. Ovaj spoj Ibsenove i Brechtove dramaturgije pokazuje da u društvu i/ili kazalištu nisu presudne psihološke karakteristike ličnosti i/ili lika, nego logika moći i profita.

http://www.czkd.org/category/projekat/rizik/

Ibsenov neprijatelj naroda kao Brechtov poucan komad, foto 2, photo by Srđan Veljović

Ibsenov neprijatelj naroda kao Brechtov poucan komad, foto 2, photo by Srđan Veljović

INTERVJU

KAKO BISTE OPISALI IBSENOV NEPRIJATELJ NARODA KAO BRECHTOV POUČAN KOMAD NASUMIČNOM PROLAZNIKU?

Poziv na druženje s pravim ljudima! S onima koji su se usudili. Koji su se usudili kazati NE moćnicima kojih se gnušaju i DA onima koji su potlačeni, a imaju hrabrosti da se suprotstave! Ovo je, dakle, druženje s Doktorom Stockmannom, Henrikom Ibsenom, Bertoltom Brechtom i Walterom Benjaminom. Vrijeme provedeno s istinskim prijateljima. Ono bodri. Alternativno vrijeme čovječnosti u nečovječnome čovječanstvu. Jer, onaj tko pristaje na vlastito poniženje, sudionik je u nepravdi i smrti. A onaj tko se usuđuje, istinski je živ.

ZAŠTO SI ODABRAO  OVAJ MEDIJ KAKO BI GOVORIO O ŽIVOTU/STVARNOSTI?  

Zato što je kazalište već 2500 godina alternativni prostor i vrijeme stvarnome životu. Ono je eksperimantalni prostor ili laboratorij za nove oblike društvenoga života i komunikacije. Ono je jedina umjetnost ili vještina koja posjeduje sredstva za promjenu načina života ovdje i sada, i to igrajući se starim oblicima života, sprdajući se s okoštalim vjerama i nadama i svodeći ono što se smatra isključivo važnim na njegovu istinsku veličinu. Ono je politična umjetnost par excellence i najdemokratičnija je institucija ljudskoga roda, u kojoj se uistinu mogu prevrednovati sve vrijednosti.

ZAŠTO BI NAS, KAO PUBLIKU, ZANIMALO ONO ŠTO RADIŠ?

Zato što to razgaljuje i poziva na sudjelovanje u vlastitoj slobodi.

Zato što dokazuje da je bit života u smjelosti igre, a ne u patnji pukoga oponašanja.

Zato što uviđa da čovjek može biti i subjekt vlastite smrti.

Zato, naposljetku, što si Ti tu ne gledatelj zapleta na sceni, nego subjekt zavjere protiv elitne manjine koja želi posjedovati bitak i vrijeme, bitak i ništa.

KAD BI IMAO NA RASPOLAGANJU BILO KOJA SREDSTVA (LJUDE, NOVAC, MOGUĆNOSTI… ) – KAKAV PROJEKT BI NAPRAVIO?

Smatram da se svaki projekt istinskoga kazališta, koji mora biti spoj autohtone kazališne igre i revolucionarne politike, uvijek i svugdje može ostvariti, bez obzira, dakle,  na sredstva koja su na raspolaganju. Jer je jedino u tome istina, da se kazalište mora iskazati onim sredstvima koja su mu odmah na raspolaganju. Sada sam zaokupljen idejom o uključivanju migranata koji prolaze kroz moju zemlju u svoju sljedeću predstavu, čiju će strukturu, dakle, iscrtati sama sudbina ovih ljudi koji su mutna savjest naše Europe. Dakle, uvijek razmišljam o strukturi teme kao o sudbini ljudi, a ne o pukim sredstvima institucionalnoga kazališta (institucionaliziranog kazališta).

KOJE TE TRI STVARI UVIJEK RAZVESELE?

Dječja igra.

Umjetnost u kojoj ima odbljesaka dadaizma.

Susret s pouzdanim prijateljima I prijateljicama.

Ibsenov neprijatelj naroda kao Brechtov poucan komad, foto 3, photo by Srdjan Veljović

Ibsenov neprijatelj naroda kao Brechtov poucan komad, foto 3, photo by Srdjan Veljović

BIOGRAFIJA

Zlatko Paković rođen je 1968. godine. Diplomirao je kazališnu i radio režiju na FDU u Beogradu. Režirao je u kazalištima u Bugarskoj i na Cipru, a posljednjih godina najviše u CZKD-u, gdje razvija autorsku poetiku žestokog političkog napada i naglašenoga ludičkog izraza.

Ibsenov neprijatelj naroda kao Brechtov poucan komad, photo by Srdjan Veljović

Ibsenov neprijatelj naroda kao Brechtov poucan komad, photo by Srdjan Veljović

TKO JE TKO

Autor i redatelj: Zlatko Paković

Glumci: Igor Filipović, Vladislava Đorđević, Jelena Ilić, Božidar , Obradinović i Zlatko Paković

Skladatelj i pijanist: Božidar Obradinović

Scenograf i kostimograf: Zlatko Paković

ProdukcijaCentar za kulturnu dekontaminaciju, Beograd; Ibsen Scholarships, Skien, Norveška

Zlatko Paković je još jednom potvrdio i dokazao, do sada retko viđenu, autentičnu liniju, sasvim originalnu i tačnu, tumačenja i razvijanja Brehtovog pozorišnog jezika, kako vidimo – primenljivog, u kreativnoj doradi, i na Ibzena, ali i na naše savremeno pozorište i društvo. U poslednjem  delu, predstava postaje konkretni citat iz strave današnjeg poraza ljudi od nekadašnjeg integriteta… Čestitam na ovoj avanturi u novu etiku i estetiku pobune!

Goran Cvetković, Radio Beograd 2

Pisac i reditelj pametno je, vispreno i iznad svega osvežavajuće duhovito i teatarski potentno – mada krajnje svedenim sredstvima, gde i muzika ima znatnu ulogu – zaokružio svoju priču o nadilaženju građanskog pozorišta (kao onog koje tek prikazuje, ako ne i slavi postojeći poredak), i to prvo kroz kritičko ibzenovsko pozorište, a onda i kroz brehtovski dijalektički teatar koji posve prelazi na drugu stranu duge, i sve to uglavnom umesno i vešto povezujući sa -ovdašnjom trenutnom situacijom’ kako političkom tako i socijalnom, napravivši živu i uzbudljivu predstavu koja vas tera da tražite još.

Teofil Pančić, Vreme